Rynek Infrastruktury
Dwa odcinki A1 w końcu będą gotowe
Na maj 2014 roku GDDKiA planuje oddanie do użytku całej autostrady A1 ze Świerklan do Gorzyczek. Co ciekawe, pierwotny termin wykonania tej trasy minął w sierpniu 2010 roku. od grudnia 2012 roku kierowcy mogą korzystać z przygranicznego odcinka z Mszany do Gorzyczek.
Na A1 brakuje tylko mostu w Mszanie, który stał się jednym z głównych powodów, dla których firma Alpine Bau postanowiła zrezygnować z dalszej realizacji tej inwestycji. Od października plac budowy należy do firmy Intercor z Zawiercia, która do początku maja 2014 roku ma dokończyć prace.
W II kwartale bieżącego roku gotowy będzie odcinek autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim, łączący Włocławek i Kowal. Przed Bożym Narodzeniem GDDKiA udostępniła 45-kilometrowy odcinek z Czerniewic do Włocławka. Teraz pora na kolejny 19-kilometrowy fragment.
Jego budowa przedłużyła się, gdyż należy poprawić konstrukcję mostu nad rzeką Lubieńką. Poprzedni wykonawca nie zrealizował prac w odpowiedniej jakości. Dopóki odcinek A1 między Włocławkiem a Kowalem nie zostanie otwarty, kierowcy muszą dojechać z Łodzi do Włocławka drogą krajową nr 1, a następnie trasą nr 62 dotrzeć do węzła autostradowego Włocławek Zachód.
Sieć dróg ekspresowych będzie dłuższa
W maju tego roku powinny się zakończyć prace na powstającej między Międzyrzeczem a Gorzowem Wielkopolskim odcinku drogi ekspresowej S3. W sumie w województwie lubuskim powstaje 144 km tej trasy, a inwestycję podzielono na pięć odcinków.
GDDKiA wybudowała do tej pory obwodnicę Gorzowa i Międzyrzecza, 43-kilometrowy fragment z Międzyrzecza do Sulechowa oraz jednojezdniową trasę z Sulechowa do Nowej Soli. W planach jest budowa drugich nitek powyższych obwodnic. Założeniem inwestora jest to, by do końca 2016 roku cała trasa S3 ze Szczecina do Nowej Soli miała standard drogi ekspresowej dwujezdniowej.
W Wielkopolsce w 2014 roku sieć dróg powiększ y się o odcinek drogi ekspresowej S5 z Kaczkowa do Korzeńska. Ten 29,2-kilometrowy odcinek powinien być gotowy w III kwartale. Realizacja tej inwestycji rozpoczęła się w 2010 roku, a zajęło się nią konsorcjum PBG i Alpine Bau.
Latem 2012 roku w związku z upadłością PBG przestało realizować kontrakt, natomiast rok później rozwiązano umowę z Alpine Bau. Do momentu zerwania kontraktu wykonawca zdołał zrealizować 70 procent prac. W styczniu tego roku GDDKiA zadecydowała, że inwestycję dokończy Budimex.
Budimex wraz z Heilit+Woerner zajmuje się dokończeniem prac na autostradzie A4 z Tarnowa do Dębicy. Z tego odcinka wyrzucono konsorcjum SIAC Construction i spółek z grupy PBG, a stało się to w lipcu 2012 roku. Trasą przejedziemy w listopadzie bieżącego roku.
Również Budimex dokończy w tym roku budowę wyczekiwanej obwodnicy Augustowa. Roboty budowlane rozpoczęły się około rok temu i powinny się zakończyć jesienią. W ramach inwestycji o wartości 659 mln zł powstanie 21,5 km obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz prawie 13 km trasy w ciągu drogi ekspresowej S61.
Kolejne odcinki S8 czekają na otwarcie
W 2014 roku GDDKiA zamierza także otwierać częściowo 110-kilometrowy odcinek S8 z Wielunia do Rzgowa. Na przełomie marca i kwietnia powinien zostać udostępniony fragment Rzgów – Róża – Dobroń. Kolejny z Róży do Łasku zostanie otwarty w lipcu. Na przełomie października i listopada możemy się spodziewać przekazania do użytku fragmentu łączącego Wieluń i Sieradz. Z kolei na grudzień planowane jest otwarcie S8 z Łasku do Sieradza, choć GDDKiA dopuszcza, że ten odcinek będzie otwarty w styczniu 2015 roku.